La nuova PHEV tedesca percorre fino a 56 km in elettrico grazie alla batteria da 13 kWh. Prezzi in Germania da 45.000 euro

La Volkswagen Passat GTE non è una novità assoluta del mercato. La versione plug-in hybrid della berlina tedesca esordì sul mercato nel 2016. Oggi la seconda generazione, che si differenzia per la presenza di una batteria da 13 kWh (il 31% più capiente), arriva ufficialmente in vendita in Europa.  

Proprio grazie alla batteria di maggiori dimensioni, che ha la stessa capacità di altri modelli ibridi del gruppo, inclusa la neonata Seat Tarraco FR PHEV, la nuova Passat GTE è in grado di percorrere 56 km in modalità zero emissioni (WLTP) con carrozzeria tre volumi che diventano 54 con carrozzeria station wagon (Variant). Le percorrenze in elettrico diventano più di 70 km se calcolati con ciclo NEDC.

 

L'auto è spinta da un motore 1.4 TSI da 156 CV abbinato ad un'unità elettrica da 115 CV. Vanta una potenza complessiva di sistema di 218 CV. Attraverso il cavo di ricarica fornito con la vettura, da 3,6 kW, l'auto ricarica interamente la batteria in circa 4 ore. La Passat GTE è dotata di serie di una trasmissione DSG a sei marce appositamente sviluppata per motorizzazioni ibride.

Tre modalità di guida

La nuova Passat GTE dispone di tre programmi di guida (prima erano cinque). Dall'apposito comando si può impostare E-Mode (esclusivamente elettrico), GTE (che massimizza le prestazioni) e Hybrid (che gestisce in automatico l'interazione tra il motore termico e quello elettrico). I due programmi "scomparsi" battery Hold e Battery Charge sono in realtà integrati nel programma Hybrid.

New Volkswagen Passat GTE

La più apprezzata tra le straniere in Cina

L'auto era già disponibile sul mercato cinese, dove aveva registrato ottimi risultati superando le 15.000 immatricolazioni a partire dall'inizio del 2019. Volumi che le sono valsi il dodicesimo posto in classifica tra le auto alla spina (elettriche e ibride plug-in) vendute all'ombra della Grande Muraglia e il primo posto tra le straniere davanti alla Tesla Model 3

Si parte da 45.000 euro in Germania

La nuova Volkswagen Passat GTE è ordinabile in Germania ad un prezzo di partenza di 44.795 euro per la tre volumi e di 45.810 euro per la Variant. A breve l'auto raggiungerà tutti i principali mercati dell'Unione Europea, Italia inclusa, dove il listino dovrebbe partire da una cifra superiore ai 50.000 euro

Caratteristiche principali  
Batteria

13 kWh (prima si fermava a 9,9 kWh)

Autonomia in EV (WLTP) 56 km (berlina), 54 km (Variant) 
Tempo di ricarica  4 ore (a 3,6 kW)
Motore termico 1.4 TSI 156 CV/115 KW
Motore elettrico 115 CV/85 kW
Potenza complessiva 218 CV/160 kW
Trasmissione cambio automatico DSG a doppia frizione a 6 rapporti

 

Nascondi il comunicato stampaMostra il comunicato stampa

New Passat GTE with longer electric range

The new Passat GTE merges the benefits of electric mobility with the qualities of a long-distance vehicle, making it one of the most efficient mid-class models of our time. The plug-in hybrid drive in the Passat GTE starts up silently on electrical power alone. One major benefit compared to its predecessor: under the new WLTP cycle, the electric range reaches up to 54 km (Variant) or 56 km (saloon). As a result, the majority of your day-to-day journeys in urban settings are emissions-free.

  • 31% more battery capacity allows for a longer electric range
  • Zero emissions in the city, efficiency on long journeys
  • As a company car, the Passat GTE with a plug-in hybrid drive is subject to just 0.5% tax in Germany instead of 1%

The new model is available to order now. Volkswagen has managed to further perfect nearly all aspects of the Passat, the world’s best-selling mid-class model (over 30 million units sold). This also applies to the plug-in hybrid drive in the Passat GTE. The battery’s energy capacity has been increased by 31 percent to a total of 13 kWh. The purely electric range of the predecessor – determined as an NEDC value (New European Driving Cycle) – was 50 km. The new Passat GTE has a range of around 70 km in this cycle. Under the WLTP cycle, which is considered particularly similar to practical use, this figure reaches up to 56 km.

For longer distances and above 140 km/h, the powerful electric motor supports the Passat GTE’s efficient petrol engine (TSI). The electric thrust acts like an additional booster, unfolding its very own dynamic, especially in sporty GTE mode.

As a result of the greater zero-emissions radius, the new plug-in hybrid drive is particularly ideal for all motorists living in or commuting to cities. That’s because the economical Passat GTE becomes a zero-emissions vehicle in an urban environment: Even in large cities like Berlin or Paris, the new battery capacity is enough to cover most everyday distances completely electrically and thus emission-free. Furthermore, when it comes to financial matters, the new Passat GTE is especially appealing for company car drivers (based on Germany as an example): instead of paying 1.0% of the gross new vehicle price in tax each month, you only have to pay 0.5%.

Using the standard solution, the Passat GTE's battery is charged externally via an interface in the front end (plug-in). However, the vehicle can also be charged while it is moving so that there is enough battery capacity for an emissions-free drive around your destination at the end of a long journey. And this process is now even easier. While the old model had five operating modes, there are now only three: “EV” mode (purely electric driving), “GTE” mode (sporty driving with full system power of 160 kW / 218 hp, 400 Nm of torque and up to 222 km/h) and “Hybrid” mode (automatic switch between the electric motor with 85 kW / 115 hp and the TSI engine with 115 kW / 156 hp). To charge the battery during the journey, the driver simply activates “Hybrid” mode in the Infotainment system. A battery divided up into ten segments then appears on the touchscreen. The driver can use this display to select how much of the battery’s capacity should be reserved for purely electric driving.

Once the vehicle has arrived at its destination, the battery is charged again as normal. One thing is certain: With its longer electrical range, the new Passat GTE has been promoted to a true all-rounder that is extremely economical over long distances and can travel through cities without any emissions. The new Passat is available from 44,795 euro (Variant: 45,810 euro).