Sempre più costruttori stanno gradualmente spostando il loro modello di business dall'acquisto al noleggio. Certamente aiuta a far metabolizzare meglio i prezzi più elevati delle alternative elettriche se parliamo di vetture di larga diffusione, come nel caso di Peugeot con la e-208, ma se ci si rivolge a SUV alto di gamma e brand esclusivi non se ne dovrebbe sentire il bisogno.
Eppure è questa la politica scelta da Fisker, marchio fondato dall'estroso ex-designer di Aston Martin e BMW Henry Fisker, che ha deciso di offrire unicamente l'opzione del leasing per l'atteso SUV elettrico. Il modello, anticipato da qualche render e molti rumors, è stato battezzato Ocean e si potrà prenotare da fine novembre utilizzando un'app che sarà rilasciata il 27 novembre.
In un comunicato la Casa dimostra di avere le idee chiare su che strada vuole seguire: "Il futuro della mobilità consiste nel godere di un veicolo elettrico senza problemi, impegno a lungo termine e costi di proprietà proibitivi. Guidare la Fisker Ocean sarà facile: accadrà attraverso un contratto di locazione flessibile gestito tramite un'app mobile".
Malgrado l'imminente apertura degli ordini, la presentazione ufficiale è fissata per il prossimo 4 gennaio 2020, l'inizio della produzione vera e propria per la fine del 2021 e le prime consegne per l'anno seguente.
L'iniziativa non è del tutto nuova, anzi, è una via già intrapresa da Riversimple e, anche in Europa, da Volvo (che ha iniziato così a promuovere la XC40, destinata tra l'altro a diventare la prima elettrica del marchio) con la formula "Care By Volvo", che sta riscuotendo un certo interesse e si pone come soluzione alternativa al possesso, lo stesso percorso che sembra voler seguire Fisker.
Anche per questo, o per aumentare l'aura di originalità, il modello non ha il cofano apribile. Nessun accesso alla parte anteriore della carrozzeria, che cela l'elettronica "new age", probabilmente sviluppata da Enya, e il sistema di climatizzazione. Un po' come su alcune granturismo TVR, per restare in tema di vetture esclusive (anche se non elettriche in quel caso), su cui solo i tecnici della casa potevano mettere le mani...
Dati tecnici segreti quindi? Non del tutto: la Casa dichiara infatti un'autonomia compresa tra le 250 e le 300 miglia, ossia da 400 a 480 km circa, grazie a una batteria da 80 kWh. Considerando che la lunghezza di Ocean è di 4,64 metri, il paragone più aderente sembra essere Mercedes EQC, anche se la factory americana non ha reso per ora note le prestazioni del suo SUV.
Fotogallery: Fisker, il SUV elettrico si chiama Ocean e non si compra
Ad aumentare l'autonomia c'è anche il pannello solare che occupa l'intera lunghezza del tetto e che secondo le stime della Casa sarebbe in grado di fornire annualmente qualcosa come 1.600 km di autonomia. Un contributo delle energie rinnovabili per un mezzo che vuole mostrare una vocazione green non soltanto nella propulsione: al pari delle ultime Tesla, Fisker Ocean utilizzerà materiali a basso impatto ambientale.
Fisker Inc. Reveals Name of All-Electric Luxury SUV, App-Based Leasing Program
- The Fisker Ocean will be the world’s most sustainable vehicle: green materials related to environmentally-conscious production processes complement future-forward technologies and stunning design touches.
- Reserve the Fisker Ocean all-electric SUV through a revolutionary mobile app-based flexible lease model: no long-term contracts. Reservations open Nov. 27, 2019.
- Fisker Ocean’s official reveal will be live-streamed from an exclusive Jan. 4, 2020 event: a full production-intent prototype sitting on the completely engineered platform.
LOS ANGELES (Oct. 31, 2019) – Fisker Inc. – designer and manufacturer of the world’s most desirable electric vehicles and advanced mobility solutions – has revealed the name of its upcoming all-electric luxury sports utility vehicle: Fisker Ocean. Designed in California by iconic automotive designer, entrepreneur and visionary, Henrik Fisker, the Fisker Ocean will be the world’s most sustainable vehicle – featuring recycled, vegan and more innovative materials.
“For the past two years, we have been working quietly on an emotionally appealing and affordable luxury electric vehicle that will serve as a flagship for driving positive global change – from the most sustainable materials possible across the supply chain to practicality that will change the perception of what an EV can be,” said Henrik Fisker, chairman and CEO of Fisker Inc. “The Fisker Ocean features dramatic sculpture – with a wide stance and a luxurious SUV silhouette. I wanted to combine maximum usability with an unprecedented driving experience. The interior is spacious and extremely modern, bringing a luxury feel and timelessness that has never been seen in a vehicle before. The future of mobility is about enjoying an electric vehicle without hassle, long-term commitment and the prohibitive high cost of ownership. Driving the Fisker Ocean will be easy: through a flexible lease via a mobile app. And we take care of all the service and maintenance. Simply put, we’re introducing the future of hassle-free, fun and easy e-mobility.”
Global Unveil: Live Stream on Jan. 4, 2020. Mobile App Launch – Nov. 27, 2019.
Fisker has skipped the standard automotive process of making a show car – and will instead reveal a fully running production intent prototype sitting on the actual, completely engineered platform on Jan. 4, 2020. The unveiling will take place during a private event – which will be live streamed online.
Early reservations for the all-electric luxury SUV will be open as the mobile app launches on Nov. 27, 2019. Further details, including pricing, will be released on that date.
Better Design for the Future of Green Mobility. #ReinventTheSUV
Fisker is focused on delivering an exciting, yet affordable all-electric luxury SUV to the market – driving the global movement toward mass electrification.
At 4,640 mm in length, the Fisker Ocean is designed for optimal space and usability.
Focus has been made on optimizing efficiency throughout the design – including a fixed hood that avoids costly sealing and latches, as well as saves weight.
The room under the hood has been optimized for housing new-age electronics and the air conditioning unit – ultimately resulting in more interior space.
Sneak Peek: The World’s Most Sustainable Vehicle – From the Inside-Out.
Fisker Inc. believes that the industry should stop looking at innovation superficially and start taking responsibility for its products, end-to-end – giving customers the opportunity to contribute to a more sustainable future. Some of the Fisker Ocean’s features include (not limited to):
Full-length solar roof:
Supporting the car's electric power source, boosting fuel efficiency and lowering carbon dioxide emissions. Result: 1000 free, clean miles per year.
As the technology evolves, Fisker will feature integrated hardware solutions for better energy yields and more free, clean miles per year.
Fully recycled carpeting:
Made from regenerated nylon, which is made from abandoned fishing net waste – pulled from the oceans and aquaculture.
Vegan interior:
100% Polycarbonate Polyurethane surfaces and 100% reinforced Rayon backing.
Meets stringent chemical emission limits for various VOCs (such as Formaldehyde).
Eco-suede: interior textures and patterns – Dinamica:
Derived from polyester fibers (T-shirts, fibers) and recycled bottles, plastic, etc.
Recycling polyester means reducing energy consumption and CO2 emissions into the atmosphere by 80% compared to the traditional petrol-based polyester production process.
Eco-sustainability, as well as the lowest levels of polluting emissions and energy consumption, are guaranteed throughout the whole production cycle.
Repurposing rubber waste:
Fisker will utilize discarded rubber waste generated during tire manufacturing that will no longer be dumped in landfills.
Recycling saves impressive amounts of energy, which ultimately reduces greenhouse gas emissions.
All-electric SUV range:
The all-electric SUV will come standard with an extended range (target of approximately 250 to 300 miles, depending on driving conditions), enabled by an approx. 80 kWh lithium-ion battery pack.
The Fisker Ocean is targeted to begin production at the end of 2021 – with the first high-volume deliveries projected for 2022.